Veelgestelde vragen

Reisverzekering

1. Ik heb een reis geboekt maar krijg geen visum, of mijn visum wordt ingetrokken omdat het land waarheen ik wil reizen haar grenzen sluit. Ik kan daar dus niet heen. Vallen deze kosten onder de dekking van de annuleringsverzekering?

Nee, dit is niet verzekerd. Landen sluiten hun grenzen en ontzeggen reizigers toegang tot hun grondgebied om verspreiding van COVID-19 te voorkomen. De grondoorzaak van deze maatregel waardoor je gedupeerd bent is COVID-19. We adviseren om contact op te nemen met jouw reisorganisator, touroperator of vervoersmaatschappij. 

2. Ik heb een reis samengesteld waarbij ik ook naar een land of gebied ga waar het coronavirus is uitgebroken. Daarom wil ik direct doorgaan naar mijn volgende bestemming of langer op de huidige bestemming blijven. Heb ik recht op vergoeding op basis van deze verzekering?

4 maart 2020 - Het annuleren of omboeken van een gedeelte van de reis op basis van de samengestelde reisdekking is alleen verzekerd als er sprake is van natuurgeweld, terrorisme, binnenlandse onlusten of oproer in het land van bestemming, stuk gaan van het geboekte vervoer, plotselinge en onaangekondigde staking of overboeking. Wij adviseren je in deze situatie contact op te nemen met uw reisorganisator, touroperator of vervoersmaatschappij.

3. Ik ben op reis in een gebied dat is getroffen door het virus. Door onvoorziene vertraging duurt mijn reis langer dan gepland. Geldt mijn reisverzekering dan ook langer?

28 februari 2020 - Als jouw reis door onvoorziene vertraging langer duurt dan gepland, blijft jouw reisverzekering geldig tot het eerst mogelijke moment dat je naar huis kunt keren.

4. Ik heb een reis geboekt naar een gebied dat is getroffen door COVID-19 of er geldt een negatief reisadvies. Ik wil mijn vakantie afzeggen. Vallen deze kosten onder de dekking van de annuleringsverzekering?

22 maart 2020 - Epidemieën zijn uitgesloten bij schadeverzekeringen. Deze reden van annuleren valt daarmee niet onder een ‘verzekerde gebeurtenis’ of een ‘verstoorde vakantiebeleving’. Deze kosten zijn dus niet verzekerd. We adviseren je om in dit geval contact op te nemen met jouw reisorganisator, touroperator of vervoersmaatschappij.

N.B. Diverse bedrijven en organisaties bieden klanten de mogelijkheid om reiskosten of accommodatiekosten kosteloos om te zetten of te annuleren. Voorbeelden zijn Airbnb, Thalys en TUI. Wij adviseren je navraag te doen bij de organisatie waar je hebt geboekt.

5. Ik ben in een land en kan niet terug, want er gaan geen vluchten vanwege COVID-19. Worden mijn extra hotelkosten vergoed?

19 maart 2020 - Het gaat hierbij om geannuleerde vluchten; je zit dus niet in quarantaine. Wij adviseren je in dit geval eerst contact op te nemen met jouw reisorganisatie. Biedt de reisorganisatie geen oplossing of dekking? Dan kun je de extra verblijfskosten bij samen4zorg indienen. Extra verblijfkosten (overnachtingen, eten en drinken) worden tot maximaal € 1.250,- per persoon vergoed. Formeel heb je hiervoor geen dekking, samen4zorg wijkt in verband met het coronavirus af van de voorwaarden.